Carl-Ingemar Perstad

svensk TV-programledare

Carl-Ingemar Perstad, född 4 september 1945 i Uppsala, är en svensk journalist. Han var programledare och producent för SVT:s motor- och trafikprogram Trafikmagasinet, som han grundade och ledde i 24 år.

Carl-Ingemar Perstad
FöddCarl-Ingemar Perstad
4 september 1945 (75 år)
Uppsala
NationalitetSvensk
Yrke/uppdragJournalist
Känd förTrafikmagasinet

Perstad växte upp i Uppland och Hälsingland som son till kontraktsprosten Emil Perstad.[1] Som 15-åring började han extraknäcka som frilansjournalist för lokaltidningarna Ljusdals-Posten, Hälsingekuriren, Hälsinglands Tidning och Ljusnan i Bollnäs. Efter realexamen anställdes Perstad som journalist vid Tidningarnas Telegrambyrå i Sundsvall. Studierna kompletterades med ett år på Poppius Journalistskola i Stockholm. Efter militärtjänst vid Försvarsmaktens högkvarter och anställningen på TT arbetade han för Västernorrlands Allehandas centralredaktion i Härnösand, där han hade huvudansvaret för bil- och trafikbevakningen.

År 1973 fick han en tjänst i Gävle som journalist och reporter för Regionalradion och med trafikbevakning för TV:s Aktuellt som specialitet.

År 1978 producerade Perstad det första Trafikmagasinet, där han stundtals samtidigt var producent, programledare och reporter.[2] Programmet kom att bli en stor succé och tillsammans med parhästen Christer Glenning drog Perstad miljonpublik under många år. År 1987 belönades han av Kungliga Automobilklubben för sina insatser för svensk trafiksäkerhet.

Under en period i början av 1990-talet var Perstad sjukskriven på grund av utmattningssyndrom.[3][2][4] I efterföljande rättsprocesser fick SVT kritik för sin hantering av ärendet i två likalydande domar, i länsrätten i november 2006 och i kammarrätten 9 juli 2007. Kammarrätten ansåg att Perstad under lång tid haft en orimligt stor arbetsbörda och att detta försvårade för honom att fullgöra sina åtaganden.

I februari 2002 avskedades Perstad från SVT med omedelbar verkan, då han långtidshyrt bilar på SVT:s bekostnad utan att bilarna förekommit i programmet; SVT bedömde att bilarna hyrts för eget bruk.[5][6] Även andra fakturor av privat natur hade Perstad låtit SVT betala, bland annat tog han ut milersättning för bilkörning i USA under sin semester. Perstad tillbakavisade först alla anklagelser men efter två månader accepterade han avskedandet och betalade tillbaka pengarna.[7] Därtill visade det sig att Perstad hade förskingrat cirka 82 000 kronor genom att beställa tjänsteresor som SVT betalade, sedan avboka resorna men behålla pengarna på sitt konto.[8] Åklagare inledde en förundersökning mot Perstad som i november 2002 erkände sig skyldig till förskingring.[9] Straffet blev villkorlig dom och 40 dagsböter.[10]

Efter tiden i Trafikmagasinet arbetar Perstad fortfarande som motorjournalist främst i USA för svenska medier, producerar motorprogram på bland annat Youtube men även till andra och dessutom är han vigselförrättare för svenska par som vill gifta sig i Florida.

KällorRedigera

  1. ^ Perstad, C Emil i Vem är Vem?: Norrland, supplement, register (andra upplagan, 1968)
  2. ^ [a b] ”Carl-Ingemar Perstad knäcktes av populära Trafikmagasinet”. Östgöta Correspondenten. 9 november 2006. https://corren.se/sverige/carl-ingemar-perstad-knacktes-av-populara-trafikmagasinet-4263182.aspx. 
  3. ^ Perstads arbetsbörda gav arbetsskada Sveriges Radio Dalarna 12 juli 2007
  4. ^ ”Perstad fick rätt: Orimlig arbetsbörda orsakade arbetsskada”. Östgöta Correspondenten. 12 juli 2007. https://corren.se/sverige/perstad-fick-ratt-orimlig-arbetsborda-orsakade-arbetsskada-4219105.aspx. 
  5. ^ SVT: "Bilar långhyrdes för eget bruk" Aftonbladet 13 februari 2002
  6. ^ Bilsport Arkiverad 23 april 2011 hämtat från the Wayback Machine.
  7. ^ Kärrman, Jens (1 maj 2002). ”Perstad ger upp, blir avskedad”. Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10275153.ab. Läst 29 november 2017. 
  8. ^ Han erkänner - och flyttar Dalarnas Tidningar 6 november 2002
  9. ^ Perstad erkänner förskingring från SVT auto motor & sport 5 november 2002
  10. ^ TV-profil dömd för förskingring Sveriges Radio Dalarna 18 november 2002

Externa länkarRedigera