Öppna huvudmenyn

För f.d. A-pressen i Norge, se Amedia (norsk mediekoncern)

A-Pressen var en svensk socialdemokratisk tidningskoncern som grundades 1947 och gick i konkurs 1992.

Koncernens uppgift var att samordna och utveckla de olika tidningar som i början av 1900-talet startats på olika håll i Sverige av lokala organisationer inom den socialdemokratiska arbetarrörelsen. Redan 1950 kulminerade man med 29 anslutna dagstidningar.[1] Sedan började en lång nedgångsfas. Från att ha varit utpräglade partsorgan med vinklad nyhetsförmedling minskade partipolitiseringen vad gäller innehåll på nyhetsplats under 1960-talet, och under 1970-talet var den i princip borta. I spridning och ägande kvarstod en politisk koppling: koncerntidningarna lästes nästan bara av s-väljare, och det socialdemokratiska partiet centralt ägde s-tidningarna tillsammans med LO (och för vissa tidningar, lokala delar av den socialdemokratiska delen av arbetarrörelsen).

Koncernens tidningar var huvudsakligen andratidningar i små och medelstora svenska städer, med liten upplaga, små resurser och av mindre värde för annonsörerna. De drabbades hårt av det tidiga 1990-talets vikande annonskonjunktur men koncernens ekonomiska styrka hade då redan undergrävts av en svag ledning[2][3][4] under VD Torbjörn Båth (VD 1986-1992).

Konkursen drabbade 1400 anställda och slutade med ett underskott på 150 miljoner kronor. LO hade så sent som 1986 tillfört 145 miljoner kronor. LO hoppade av från sitt 45-åriga ägaransvar en månad före konkursen genom att sälja sin del i A-pressen till socialdemokratiska partiet för en symbolisk 1-krona.

Innehåll

Arbetarpressen efter A-pressens konkursRedigera

Några av de listade tidningarna rekonstruerades efter konkursen men endast två ägarkontrolleras numera (2015) av Rörelsens lokala organisationer: Östra Småland och Värmlands Folkblad.

Flera tidningar har köpts upp av sina lokala borgerliga konkurrenter, men ges ännu ut som självständiga tidningar och har fortfarande socialdemokratiska ledarsidor: Arbetarbladet, Dagbladet, Dala-Demokraten, Folkbladet, Folket, Karlskoga-Kuriren, Länstidningen, Sydöstran och Västerbottens Folkblad.

Piteå-Tidningen har aldrig varit majoritetsägd av A-pressen utan alltid haft stark lokal ägarförankring och är i dag tillsammans med Norrköpings Tidningar ägare av den största socialdemokratiska landsortstidningen, Norrländska Socialdemokraten i Luleå.

Några tidningar som ingått i A-PressenRedigera

Se ävenRedigera

LitteraturRedigera

ReferenserRedigera

Externa länkarRedigera