Telex.hu

ungersk oberoende nyhetssajt
För andra betydelser, se Telex (olika betydelser).

Telex.hu eller Telex är en ungersk oberoende nyhetssajt, startad 2020. Biträdande chefredaktör är Veronika Munk (2021).[1]

Telex.hu
Logo of Hungarian news portal Telex.png
PublikationstypNättidning och nyhetssajt Arbcom ru editing.svg
Grundad2 oktober 2020 Arbcom ru editing.svg
LandUngern Arbcom ru editing.svg
ChefredaktörVeronika Munk (–) Arbcom ru editing.svg
SpråkUngerska och engelska Arbcom ru editing.svg
Webbplatstelex.hu Arbcom ru editing.svg
Telex lanseras med en knapptryckning av chefredaktör Veronika Munk den 2 oktober 2020.

BakgrundRedigera

Under 2020 uppköptes Ungerns största nättidning Index av en ägare med kopplingar till landets premiärminister Viktor Orbán.[2][3] Index dåvarande chefredaktör Szabolcs Dull avskedades i juli samma år.[3] Därefter avgick redaktionen i protest och startade den läsarfinansierade webbplatsen Telex,[2] som lanserades den 2 oktober 2020.[4]

Under Orbáns regering har pressfriheten i landet inskränkts genom ett nytt statligt medieråd som gett regeringen makt över public service samt genom att övriga massmedier fått sina tillstånd indragna eller påtvingats regimtrogna ägare.[5][6][7] Webbplatsen Index hörde till de få kvarvarande regimkritiska medierna och Telex bildades i dess efterföljd, med syfte att bedriva samma undersökande journalistik.[7] I maj 2021 tilldelades Telex Reportrar utan gränsers pressfrihetspris.[1][2][8]

KällorRedigera

  1. ^ [a b] Klara Rönnqvist Fors (3 maj 2021). ”Ungersk nyhetssajt får pressfrihetspris: ’Inte lätt för journalister i Ungern’”. SVT Nyheter. Sveriges Television. https://www.svt.se/kultur/ungersk-nyhetssajt-far-pressfrihetspris. Läst 3 maj 2021. 
  2. ^ [a b c] Hanna Lundquist (3 maj 2021). ”Ungersk nyhetssajt får RSFs pressfrihetspris”. Journalisten. https://www.journalisten.se/node/65744. Läst 3 maj 2021. 
  3. ^ [a b] Shaun Walker (22 juli 2020). ”Editor-in-chief fired at Hungary's leading independent news site”. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2020/jul/22/editor-in-chief-fired-hungary-leading-independent-news-site-szabolcs-dull-index. Läst 3 maj 2021. 
  4. ^ Veronika Munk och Kovács Zoltán (2 oktober 2020). ”Telex goes online”. Telex. Van Másik Kft. https://telex.hu/belfold/2020/10/02/telex-launch-online. Läst 3 maj 2021. 
  5. ^ Daniel McLaughlin (6 december 2018). ”Pro-Orban media giant fuels fears for press freedom in Hungary”. The Irish Times. https://www.irishtimes.com/news/world/europe/pro-orban-media-giant-fuels-fears-for-press-freedom-in-hungary-1.3722843. Läst 4 maj 2021. 
  6. ^ Ingmar Nevéus (18 december 2018). ”Så tog Viktor Orbán makten över medierna i Ungern”. Dagens Nyheter. https://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-tog-viktor-orban-makten-over-medierna-i-ungern/. Läst 4 maj 2021. 
  7. ^ [a b] Ingmar Nevéus (3 maj 2021). ”Sajten Telex står upp för pressfriheten i Orbáns Ungern”. Dagens Nyheter. https://www.dn.se/kultur/sajten-telex-star-upp-for-pressfriheten-i-orbans-ungern/. Läst 4 maj 2021. 
  8. ^ Filip Kotsambouikidis (3 maj 2021). ”Oberoende ungerska nyhetssajten Telex får pressfrihetspris”. Kulturnytt i P1. Sveriges Radio. https://sverigesradio.se/artikel/oberoende-ungerska-nyhetssajten-telex-far-pressfrihetspris. Läst 3 maj 2021. 

Externa länkarRedigera