Öppna huvudmenyn

Fuji Television (även Fuji TV) är en japansk TV-station baserad i Minato, Tokyo. Den är den huvudsakliga kanalen för det rikstäckande kanalnätet FNN (Fuji News Network), och man driver numera även tre relaterade betalkanaler. Stationen grundades 1957, och man är del av Japans största massmediebolag Fuji Sankei Group.

Fuji Television
Fuji Television
Lanserad1959
ÄgareFuji Media Holdings
SpråkJapanska
LandJapan Japan
Huvudkontor4-8, Daiba Nichome, Minato, Tokyo, Japan
SysterkanalerFuji TV One,
Fuji TV Two,
Fuji TV NEXT
Webbplatswww.fujitv.co.jp
Det första huvudkontoret för Fuji TV låg i Yūrakuchō och delades med radioproducenten NBS.

Innehåll

ÄgandeRedigera

Kanalbolaget Fuji News Network ägs av Fuji Media Holdings, som är ett holdingbolag inom Fuji Sankei Group. Det sistnämnda var i början 1990-talet Japans största massmediebolag.[1]

HistoriaRedigera

Bakgrund och kontorRedigera

Stationen grundades år 1957 som Fuji Television Network och började sändningarna två år senare.

Bolaget har haft tre olika huvudkontor. Från starten fanns det i en byggnad i Yūrakuchō, där man delade lokaler med systerbolaget (radio) NBS. I början av 1960-talet flyttade man till Kawadacho i Shinjuku, där man senare byggde ut TV-komplexet.

År 1997 blev företaget börslistat på Tokyobörsen, och huvudkontoret flyttades då till Daiba – den norra strandremsan på Odaiba. Det nya huvudkontoret har en uppseendeväckande arkitektur – ritad av Kenzo Tange – med bland annat en stor glob.

Systerkanaler och dotterbolagRedigera

Fuji Television administrerar även tre stycken betalkanaler – Fuji TV One, Fuji TV Two och Fuji TV Next.

Fuji TV Two grundades 1998, Fuji TV One 1999 och Fuji TV NEXT år 2008. Samtliga dessa är idag digitala kanaler. [2]

Fuji TV och dess ägarbolag FNN är systerbolag bland annat till den landstäckande radiokanalen NBS. Ett annat systerbolag är Pony Canyon (grundat 1966[3]), ett av Japans stora produktionsbolag inom film (bland annat anime), musik och datorspel.

InternetRedigera

Sedan mars 2014 finns alla kanalens program tillgängliga som strömmande video över Internet.[4]

KällhänvisningarRedigera