Öppna huvudmenyn

TV8

svensk TV-kanal ägd av Nordic Entertainment Group

TV8 är en svensk tv-kanal som sänder serier, dokumentärer, reality, sport och gameshows. TV8 ingår i Nordic Entertainment Group, där också bland annat TV3, TV6, TV10, Viasat Sport och Viasat Film återfinns. Kanalen finansieras av abonnemangsintäkter, reklam och sponsring.

TV8
Lanserad1997
ÄgareNordic Entertainment Group
Tittarandel3,0 % (2018, MMS)
SändningsområdeSverige
Slogan"Världen omkring dig"
LandStorbritannien
HuvudkontorStockholm
Systerkanaler
WebbplatsOfficiell webbplats
Tillgänglighet
Marksänd TV
BoxerKanal 8​
Satellit-TV
ViasatKanal 8​
Canal Digital
Kabel-TV
Canal DigitalKanal ?​
Com HemKanal 8​
IPTV
Telia Digital-TVKanal 8​

HistorikRedigera

TV8 inledde sina sändningar den 15 oktober 1997, kanalens ägare var då investmentbolaget Ratos. När TV8 startade hade man ambitiösa planer med ekonominyheter, varvat med politik, historia, vetenskap, kultur och seriösa ungdomsprogram.

MTG köpte kanalen av Ratos den 30 augusti 1999.[1] Först lades kanalen under Viasat Broadcasting, men flyttades senare till MTG Publishing för att ge ökade synergivinster med koncernens magasin och tidningar. Under 2000 inleddes dagliga sändningar av Finansnytt varje heltimme i samarbete med Finanstidningen, ett resultat av att TV8 lagts under Publishing. Även MTG:s månadstidning Moderna Tider bidrog med programmet Moderna tider - moderna samtal.[2]

Under 2002 lades Publishing ner och TV8 återfördes till Viasat. Sändningarna av Finansnytt drogs ner till att omfatta enbart kvällssändningar.[3] Det specifika TV8-utbudet bestod under den här tiden bara av cirka två timmars sändning på sen kvällstid samt Finansnytt lite tidigare under kvällen. Större delen av sändningstiden på kvällen upptogs av den skandinaviska versionen av History Channel, medan brittiska Bloomberg Television sände på dagtid och nätter.

Inför Irakkriget byttes de dagliga sändningarna av Bloomberg Television ut mot Fox News Channel. Under Irakkriget sändes Al-Jazira på sena kvällar, men dessa sändningar upphörde senare. Det gjorde dock inte Fox News-sändningarna. Valda sändningar från Bloomberg återkom i december 2003.

TV8 sändes i det svenska digitala marknätet från 1999 till 2001 då MTG valde att dra sig ur. Den 26 april 2004 återkom TV8, men den här gången sände man okodat. History Channel visades inte okrypterat, utan ersattes av mer Fox News-sändningar i marknätet. Sändningarna krypterades i augusti. I november 2004 lanserade MTG sin historiska kanal Viasat History i Norden med amerikanska originalet History Channel som förebild. En följd av detta var att History Channels sändningar togs bort från TV8. Istället började TV8 sända dokumentärer och sina egenproducerade program där History Channel tidigare sänt. (History Channel återkom till Sverige som separat kanal år 2007.)

Satsning på svenska samhällsprogramRedigera

Inför år 2006 gjordes förändringar av utbudet. De program som producerats i samarbete med Ax:son Johnson-stiftelsenEngelsbergssamtalen och Global Axess – upphörde därmed. I januari 2006 introducerades nya programledare om det dagliga utrikesmagasinet Världen i fokus samt talkshowen Studio Virtanen började sändas. Åke Ortmark, som var med och grundade kanalen och ledde programmet O som i Ortmark, lämnade TV8 efter vårsäsongen 2006.

Under 2006 och 2007 satsades på ett flertal pratprogram ledda av välkända profiler som Gudrun Schyman, Bert Karlsson och Peter Wolodarski. TV8 inledde även samarbeten med ett flertal tidskrifter och tidningar för produktion av olika magasinsprogram.

Sändningarna från Fox News upphörde i september 2006.[4] Där Fox News tidigare sänts började TV8 istället varva repriser av kvällsprogrammen med den tyska kanalen Deutsche Welle. I början av 2007 börjar Lars Adaktusson leda sitt magasin Adaktusson på TV8.

Den 1 september 2007 ökades kanalens potentiella räckvidd betydligt genom att man blev en del av den dominerande kabel-tv-leverantören Com Hems analoga grundutbud.[5] Inför detta bytte kanalen logotyp och grafik.

Kanalen hade länge en marginell tittartidsandel vilket till viss del kan förklaras med att kanalen hade svårt att nå en bredare distribution. Under 2003, 2004 och 2005 tittade medelsvensken i snitt 0,2 minuter per dag på TV8. Efter detta har dock TV8:s tittande ökat. 2006 ägnades 0,5 minuter per dag åt TV8 och under perioden januari-augusti 2007 var siffran 1,1 minuter per dag. Källa: MMS

Ändrad inriktningRedigera

I november 2008 meddelades det att kanalen skulle genomgå omfattande förändringar. Dess organisation samordnades med TV3, TV6 och ZTV. Samtidigt genomförs förändringar av tablån, bland annat läggs många mindre egenproducerade program såsom SvD Kultur och Studio Virtanen ner. Det dagliga utrikesmagasinet Världen i fokus sänds i fortsättningen en gång i veckan. Istället skulle kanalen satsa mer på kvarvarande program som Adaktusson och Teknikens värld samt visa mer inköpta program och repriser av program från TV3 och TV6. Två egna nysatsningar nämndes också: Mellan skål och vägg med Edward Blom samt Amelia Adamo[6][7][8]

Inledningsvis behölls ett aktualitetsblock vid sidan av den nya satsningen på serier, filmer och livsstilsprogram.[9] Världen i fokus lades ner 2009 och under år 2010 började kanalen helt frångå satsningen på samhällsprogram.[10] Lars Adaktusson valde i samband med detta att lämna kanalen.[11] I september 2011 infördes en ny logotyp och ny grafik (utvecklad av Dallas Sthlm) som skulle profilera TV8 som en "tillgänglig, lite lyxig och snygg coffeetable-kanal".[12]

Hösten 2015 fick TV8 delvis en inriktning mot kriminalprogram, vilket bland annat märktes genom att Efterlyst tillfälligt flyttade till kanalen.[13]

ProgramRedigera

Svenska produktionerRedigera

ProgramledareRedigera

CheferRedigera

När TV8 var mer fristående hade kanalen en egen vd:

Anna Rastner var programchef en tid under 2005 innan hon ersattes av Thomas Hall.[19] Hall ersattes i sin tur av Mats Vesterlund år 2009.[20]

ReferenserRedigera

  1. ^ Modern Times Group (30 augusti 1999). ”MTG acquires TV8”. Pressmeddelande.  Arkiverad från originalet den 14 april 2014.
  2. ^ Moderna Tider gör programserie i TV8, Dagens Media, 20 februari 2001
  3. ^ Kortare Finansnytt byter format, Dagens Media, 28 februari 2002
  4. ^ ”Tyskt tar över efter Fox på TV8”. Dagens Media. 3 augusti 2006. Arkiverad från originalet den 12 augusti 2006. https://web.archive.org/web/20060812214319/http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=78327. 
  5. ^ Nya kanaler i Com Hems analoga grundutbud – TV4 Sport och TV8 i utbudet från och med 1 september, Com Hem, 30 maj 2007
  6. ^ Anders Knave om förändringarna på TV8, Dagens Media, 19 november 2008
  7. ^ TV8 skrotar dagliga utrikesprogrammet, Dagens Media, 28 november 2008
  8. ^ TV8 ska förtydliga tablån Arkiverad 25 december 2008 hämtat från the Wayback Machine., Resumé, 12 oktober 2008
  9. ^ TV8 går ut i profileringskampanj, Dagens Media, 6 februari 2009
  10. ^ TV8 pausar Aschberg och Adaktusson, Dagens Media, 1 juni 2010
  11. ^ Lars Adaktusson lämnar TV8, Dagens Media, 20 oktober 2010
  12. ^ TV8 får ett nytt utseende, Dagens Media, 31 augusti 2011
  13. ^ MTG bygger om TV8, Dagens Media, 12 augusti 2015
  14. ^ Studio Virtanen skrotas av TV8, Resumé, 19 november 2008
  15. ^ TV8 skrotar Resumé-tv, Dagens Media, 19 november 2008
  16. ^ SVD KULTUR - NYTT KULTURPROGRAM I TV8, Svenska Dagbladet, 6 december 2007
  17. ^ Porseryd blir VD på TV8, Dagens Media, 8 oktober 1999
  18. ^ Programledare tar över som vd på TV8, Resumé, 10 september 2003
  19. ^ ”Thomas Hall ny programchef för TV8”. Resumé. 8 september 2005. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2005/09/08/thomas-hall-ny-programchef-for-tv8-/. 
  20. ^ Han är TV8:s nye programchef, Dagens Media, 2 juni 2009

Externa länkarRedigera