Öppna huvudmenyn
Kontakta Wikipedia
Frågor
Kontakt
 Arkiv för denna sida     Genväg WP:PDF
Bluegradient1.svg
Persondatafrågor
Frågor och svar om personuppgifter
För frågor angående övriga faktauppgifter se vidare: Faktafrågor eller Experthjälpen för frågor inom specialområden.


Här kan Wikipedias redigerare fråga, diskutera och svara angående basuppgifter om personer i artiklar, såsom födelse-/dödsdatum, födelse-/dödsort, personnamn, namnändringar, civilstånd, släktband, uppgifter om studier/arbeten/befattningar/titlar, migration etc i de fall dessa uppgifter inte är tillgängliga på andra platser som till exempel Ratsit eller om oklarheter råder om sådana uppgifter.

Alla användare som på något sätt har tillgång till betrodda källor – exempelvis Sveriges befolkning, Sveriges dödbok, speciella uppslagsverk, referenslitteratur/bokverk/tidskrifter, matriklar, databaser eller motsvarande för olika länder – är välkomna att besvara frågorna här. Sidan är i första hand avsedd för persondatafrågor för direkt användning i någon befintlig eller kommande artikel på Wikipedia eller övriga Wiki-familjen. Om en artikel inte uppdateras med persondata-uppgiften är det en fördel om fråga och svar flyttas till artikeldiskussionen.

De användare som har tillgång till relevanta källverk – och alla andra – får gärna kryssa för bevakning av denna sida på stjärnsymbolen ovan, så blir den inkluderad i den personliga bevakningslistan.

Tips på några externa svenska sidor för olika slags basala persondatauppgifter: Ratsit, Birthday, Svenska gravar, Gravar, Finn graven.

Speciella personlistor för saknade levnadsuppgifter. Det finns ett stort antal svenska Wikipedia-artiklar om personer där uppgifter om födelse- respektive dödsår är okända. Den som händelsevis har tillgång till tillförlitliga uppgifter om någon av dessa personer är välkommen att komplettera dessa artiklar.

Artiklarna finns listade under följande kategorier: Födelseår saknas, Födda okänt år, Dödsår saknas, Möjligen levande personer, Avlidna okänt år.


Bosse LinnéRedigera

Födelseort önskas. /Annika (diskussion) 8 november 2019 kl. 11.40 (CET)

Vet ej födelseorten. I Svenska Dagbladet från den 6 juni 1968, sid. 22, står att Bo Linné antagits som elev i pianostämmarklassen vid Musikhögskolan i Stockholm. Han var då boende i Johanneshov. /Astomic (diskussion) 8 november 2019 kl. 12.14 (CET)
Enligt Sveriges dödbok 1860-2016 föddes han i Brännkyrka. /Ascilto (diskussion) 8 november 2019 kl. 14.12 (CET)
Tack! /Annika (diskussion) 8 november 2019 kl. 15.10 (CET)

Hartvig JarlhovRedigera

Enligt artikeln så avled han 1992. I SvenskaGravar är dödsåret 1998. Vilket av dessa år är det korrekta? /Astomic (diskussion) 11 november 2019 kl. 16.03 (CET)

Enligt Sveriges dödbok 1860-2016 dog han 23/1 1998 i Malmö Sankt Pauli. /Ascilto (diskussion) 11 november 2019 kl. 16.07 (CET)
Tack för snabbt svar!! /Astomic (diskussion) 11 november 2019 kl. 16.22 (CET)

Charlotte QvandtRedigera

Var är Charlotte Qvandt född och har hon fler förnamn?-BodilKristina (diskussion) 12 november 2019 kl. 13.26 (CET)

Enligt Sv. bef. 1990 Charlotte Sara Elisabet. Född i Vällingby. /Ascilto (diskussion) 12 november 2019 kl. 13.46 (CET)
Tack för snabbt svar!-BodilKristina (diskussion)

Gunnel Hasselrot och Marie-Louise AdlercreutzRedigera

Sveriges första prisbelönta kvinna inom ridsporten, Gunnel Hasselrot, har inga levnadsår i sin artikel. Är de kända? Samma gäller för Marie-Louise Adlercreutz, som 1894 blev den första kvinnan i Sverige att delta i ridsport offentligt. Jag har letat, men inte hittat dem. Känner någon annan till dem? --Aciram (diskussion) 21 november 2019 kl. 19.09 (CET) (kopierat från WP:Faktafrågor av Anhn)

Tyvärr inga resultat på Gunnel Hasselrot i vare sig Sveriges dödbok 1860-2016 eller Befolkningen i Sverige 1860-1947. I den senare databasen blir det inte heller några träffar på Marie-Louise Adlercreutz, men kvinnor står där alltid på namn som ogift. I dödboken finns två Marie-Louise Adlercreutz, varav den äldsta föddes 1899, så hon kan det inte vara. /Ascilto (diskussion) 21 november 2019 kl. 22.12 (CET)
Jag har också letat igenom alla manliga Hasselrot i lämplig ålder (födda senast 1870-talet) och ingen var gift med någon Gunnel, Gunilla eller Gunda eller något annat liknande namn. /Ascilto (diskussion) 21 november 2019 kl. 22.22 (CET)
Tack för försöket. Det förvånar mig att man inte kan hitta Adlercreutz: som adlig person borde hennes namn absolut gå att hitta, tänker man. Det är förstås ett problem att man inte vet om de var gifta eller ogifta. Utifrån tidens konventioner (gifta kvinnor förväntades inte ägna sig åt offentlig aktivitet på det sättet på den tiden om deras makar inte var aktiva inom samma fält) borde de troligast ha varit ogifta vid den tidpunkt de tävlade, även om de förstås kan ha gift sig sedan de slutat vara aktiva. Min gissning som historiker är därför att chansen är störst att Adlercreutz och Hasselrot var deras namn som ogifta, men man ska förstås inte utesluta motsatsen. Som adlig person borde åtminstone Adlercreutz kanske gå att finna.--Aciram (diskussion) 21 november 2019 kl. 23.25 (CET)
Gunnel Hasselrot, hette egentligen Gunhild Sofia Hasselrot, född Liljenrot, Född:1873-05-21. Död:1960-02-08. KB:s tidningsarkiv, personakt på släktsida,bild.--Thurs (diskussion) 22 november 2019 kl. 00.04 (CET)
Hon gifte sig 1892-05-21 med Berndt Fridolf Engelbreckt Hasselrot, född 1862-03-23 i Säms (oklart om Norra eller Södra avses), Västergötland enligt Malmö Sankt Petri församlingsbok 1917-1923 sid 32. Han fanns av någon anledning inte med i det tidigare sökresultatet, men Gunhild Sofia finns mycket riktigt med i dödboken (förstår inte hur jag kunde missa det). /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 00.12 (CET)
Berndt Hasselrot har en artikel här på Wikipedia./ Astomic (diskussion) 22 november 2019 kl. 00.31 (CET)
Underbart! Det kan vara lätt att förbise, särskilt med tanke på namnets stavning. Då tycks Hasselrot vara löst, och enbart Adelcreutz kvar. Lägg gärna till dessa data i artikeln, annars hoppas jag att det går bra för mig att göra det. --Aciram (diskussion) 22 november 2019 kl. 01.07 (CET)
Jag har diverse Adelskalendrar av varierande årgångar hemma. Skall se vad jag kan hitta i helgen. /FredrikT (diskussion) 22 november 2019 kl. 13.10 (CET)
Elgenstierna har ingen Marie-Louise. Det finns en Lovisa/Louise född 1894, hon är för ung och hon har fått namn av sin farmor Lovisa född 1836 som är för gammal, de övriga är ännu äldre. Tänker det är en alternativ namnform för något annat. Funderade på om det var Margareta Hedvig Elisabeth var född 25/1 1862 och dog ogift 28/1 1916 i Bordeaux. Egentligen är hon väl dock lite gammal. Det skulle nog behövas fler ledtrådar.FBQ (diskussion) 22 november 2019 kl. 14.48 (CET)

(Redigeringskonflikt) Nu har jag gjort samma sökning på Adlercreutz som på Hasselrot efter hustrur eller döttrar med namn som liknar på något sätt:

  • Oscar Nicolas Adolf Valentin Adlercreutz, född 1832-11-03 i Kingston, Jamaica, gift med Aurora Louise Georgina Augusta Gyldenstolpe, född 1836-08-20, så hon skulle närma sig de 60 1894 så hon kan nog inte komma ifråga. De hade dottern Josefa Maria De Los Dolores Aurora Augusta, född 1868-01-21 - mer lämplig ålder.
  • Alexander Seton Adlercreutz, född 1871-09-12, gift med Zoila Hilma Maria Olga Helms, född 1876-07-03 - kanske i yngsta laget.
  • Carlos Nativited Adlercreutz, född 1828-09-08 i Nya Granada och gift med Sofi Wilhelmina Carol. Augusta Hasselström, född 1834-05-06. De hade dottern Eleonora Margareta Maria Zoila, född 1854-07-29 - inte en omöjlig ålder.

Det var det hela. Detta är nog ungefär vad vi har att jobba med. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 14.57 (CET)

Marie-Louise Adlercreutz ger tyvärr inga träffar i vare sig DN:s eller SvD:s arkiv. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 15.32 (CET)
Det är ju vanligt att namn går i släkten och därför har jag tittat på härstamningen för de två Marie-Louise Adlercreutz som levt senare under 1900-talet. I dödboken finns MLA född 1932-12-06, men hon dog i Finland och tycks inte heller vara född i Sverige och återfinns inte i någon version av Sveriges befolkning. MLA född 1980-10-24 är däremot sonsons dotter till Karl Gustaf Fredrik Bolivar Adlercreutz, född 1853-03-14. Jag har inte kunnat få fram vem dennes far var men mycket tyder på (bl.a. att han hade sonen Axel Fredrik Carlos Adlercreutz, född 1890-01-26) att det kan vara ovan nämnde Carlos Nativited Adlercreutz och det skulle isåfall kunna vara en ledtråd. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 15.54 (CET)
Jo det stämmer att Karl Gustaf Fredrik Bolivar var son till Carlos Nativited (Rörums husförhörslängd 1857-1862 sid 106) och han var därmed bror till Eleonora Margareta Maria Zoila. Jag tänker att Maria Zoila lätt kan försvenskas till Marie-Louise. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 16.04 (CET)
Eleonora Margareta Maria Zoila gifte sig Silfversparre 1883-09-08, men de skilde sig 1889. Sista anteckningen som finns om henne är att hon flyttade från Rörum till Vetlanda 1889-11-15. Sedan försvinner hon ur kyrkböckerna och återfinns inte heller i dödboken. Så det kan vara ett blindskott. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 16.20 (CET)
Frågan är väl hur mycket man kan lita på källan, som är en allmän historia om Östermalm. [1]. Han hade ju inte helt rätt om Hasselrots förnamn. Ett referat från en Ryttargala på Hippodromen nämner sju damer som deltagit i en "engelsk räfjagt" i maj 1894. En av dem är en fröken Adlercreutz men hon verkar inte ha utmärkt sig mer än de andra. Post och inrikes tidningar 1894-05-19.--Thurs (diskussion) 22 november 2019 kl. 16.40 (CET)
Enligt SvD:s och DN:s arkiv ägde den stora ryttargalan på Hippodromen rum 18 maj 1894. De nämner dock inget om någon fröken Adlercreutz. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 17.06 (CET)
DN och SvD rapporterar att förutom av "räfjagd" bestod ryttargalan av kappkörning och tornerspel. Det är endast i rävjakten som "damer ur societeten" deltog, inalles med herrarna femtio eller sextio. Enligt de samtida källorna finns det alltså inget som tyder på att någon fröken Adlercreutz har utmärkt sig. Det verkar vara dags att avskriva henne och istället relevanskontrollanmäla artikeln. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 17.42 (CET)
Ja, inget i tidningarna verkar tyda på att hon var uppmärksammad i sin samtid som ryttare.--Thurs (diskussion) 22 november 2019 kl. 19.32 (CET)
Fröken Adlercreutz som deltar i engelsk rävjakt 1894 är troligen samma fröken vars hund Cherie vinner andra pris vid Svenska Kennelklubbens årliga hundutställning 1897. I Svenska Dagbladet den 3 juli 1897 står det att hon då bor på Hagebyberga i Björkviks socken. Godset köptes 1895 av hennes far, löjtnant Nikolas Adlercreutz (1832–1909). Hennes tilltalsnamn är Maria och hon gifter sig 1902 med Richard Müntzing. Hennes fullständiga namn är Josefa Maria de los Dolores Aurora Augusta. /Astomic (diskussion) 22 november 2019 kl. 19.56 (CET)
Maria finns som du kan se med i inventeringen ovan. Jag noterade hundutställningen men gjorde inte kopplingen till ryttarinnan. På vad grundar du att ryttarinnan och hundutställaren kan vara samma person? /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 20.14 (CET)
Kan vara ett långskott men hundar används ju vid engelsk rävjakt. Det tyder på att hon är född Adlercreutz och är, med titeln fröken, ogift 1894 och 1897. Alternativet att hon skulle vara identisk med Eleonora Margareta Maria Zoila (född 1854) faller på att hennes tilltalsnamn var Eleonore, enligt adelskalendern 1898. Hon var från 1883 gift Silfversparre./ Astomic (diskussion) 22 november 2019 kl. 21.47 (CET)
Lilla Cherie verkar dessutom vara en foxterrier. DN. Men jag har hittat fältrittsklubbens historiesida. Hon står med där som "fröken M. Adlercreutz" vilket gör det mer sannolikt att det är samma person. Men efter vad jag förstår var det inte på den stora galan som hon var först utan någon annan fältritt som anordnades av SFK [under våren 1894]. SFK anordnade i början av april mindre jaktritter som förberedelse till den stora galan. Men jag har inte hittat någon notis som nämner Adlercreutz i samband med dessa.--Thurs (diskussion) 22 november 2019 kl. 22.29 (CET)
P. S. Den 15 april står det att "Ett fåtal damer deltog i jagten."--Thurs (diskussion) 22 november 2019 kl. 22.41 (CET)
Foxterrier är en grythund som används för att jaga fram rävar som tagit sin tillflykt till gryt. De hundar som deltar i koppel (pack) under själva jaktritten är foxhounds, så det finns inget direkt samband mellan valet av hundras och intresset för jaktritt. Hundar har såvitt jag känner till aldrig förekommit vid svenska jaktritter, sådana hundar finns inte i Sverige och de används aldrig som sällskapshundar utan hålls alltid i sina koppel (pack). (Jag har f.ö. själv ridit hubertusjakter, därav delvis mitt intresse för dessa personer.) /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 23.45 (CET)
(Redigeringskonflikt) Jag håller med om att det mesta talar emot Eleonora. Inte bara tilltalsnamnet utan också att hon enligt kyrkböckerna behöll efternamnet Silvfersparre efter skilsmässan 1889. Spåren efter henne upphör i Vetlanda 1890 (Vetlanda husförhörslängd 1886-1890 sid 74). Då hon inte finns i dödboken tycks hon vid någon tidpunkt ha flyttat utomlands. Vad som ytterligare talar för Josefa Maria är att hon tycks ha bott i olika församlingar i Stockholm såväl 1894 som 1897 (Det finns en viss diskrepans mellan Befolkningen i Sverige 1860-1947, dvs kyrkböckerna och Rotemansarkivet - man kan inte helt pussla ihop flyttarna). /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 22.37 (CET)
Fel av mig. Det skedde som så ofta en förväxling av födelsedatum mellan 1890 och 1891. Därefter var Eleonoras registrerade födelsedatum 1854-07-27 istället för 29 och hon dog i Vetlanda 1913-06-14 och finns även i dödboken på det nya födelsedatumet. Inte för att det längre spelar någon roll, men rätt skall vara rätt. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 22.53 (CET)
Fältrittklubbens historik är ett riktigt fynd! Jag tror jag tar tillbaka det där med relevanskontroll. Och identiteten får nog anses så klarlagd den kan bli. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 22.41 (CET)
Eleonora Silfversparre avled i sitt hem i Vetlanda den 26 september 1917 enligt en notis i Svenska Dagbladet. /Astomic (diskussion) 22 november 2019 kl. 23.01 (CET)
Du har rätt. Det är det datumet som är registrerat i dödboken. 1913-06-14 tog jag från databasen Befolkningen i Sverige som ibland har fel. Kontrollerar man församlingsboken som är kopplad till posten ser man att det var en annan kvinna som dog vid denna tidpunkt. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 23.15 (CET)
Vetlanda död- och begravningsbok 1911-1925 sid 37. /Ascilto (diskussion) 22 november 2019 kl. 23.28 (CET)
Jag skrev i ett tidigare inlägg att Maria Adlercreutz gifte sig 1902 med Richard Müntzing. Paret är begravda vid Lings kulle enligt FinnGraven. Överstelöjtnant Richard Müntzing var född den 15 maj 1868 och avled i Djursholm den 16 februari 1951. Dödsannons i Svenska Dagbladet dagen därpå. Hans änka avled i Helsingborg den 25 januari 1959. Vid publiceringen av hennes död skriver Svenska Dagbladet felaktigt att hon var dotter till Fredrik Adlercreutz. Han var hennes bror. Hos FinnGraven är datumet för hennes död den 25 februari och hon står där med sina två sista förnamn Aurora Augusta./ Astomic (diskussion) 23 november 2019 kl. 00.17 (CET)
Sveriges dödbok 1860-2016 bekräftar att det var 25 januari hon dog. Där står hon som Josefa Maria de Los Dolores. /Ascilto (diskussion) 23 november 2019 kl. 01.13 (CET)

Anna Diedrich - syster eller brorsdotter till Hulda Lundin?Redigera

 
Hulda Nordin, porträtt - SMV

Var Anna Diedrich verkligen syster och inte brorsdotter till Hulda Lundin och därmed även Augusta Lundin? Åldersskillnaden vore väldigt stor, och Annas föräldrars namn står inte i artikeln: dessutom var Hulda Lundin inte skådespelare, som det står i Annas artikel. Är det frågan om en förväxling eller fellänkning på grund av liknande namn?--Aciram (diskussion) 21 november 2019 kl. 21.24 (CET) (Kopierat från WP:Faktafrågor av Anhn)

Om jag kombinerar Rotemansarkivet och Befolkningen i Sverige 1860-1947 så får jag fram att Anna Diedrich föddes Nordin och var dotter till Erik Nordin, född 1838-02-07 i Sidensjö i Ångermanlnad och Maria Kristina Widegren, född 1833-11-16 i Västerhejde på Gotland. Hulda och Augusta Lundin var enligt Befolkningen i Sverige döttrar till Anders Lundin, född 1816-05-29 i Gladsax i Skåne och Kristina Andersdotter, född 1813-04-19 i Pjätteryd i Småland. De hade ingen syster som hette Anna eller någon bror vid namn Erik, så det verkar inte föreligga något släktskap alls. /Ascilto (diskussion) 21 november 2019 kl. 22.47 (CET)
Tack, då kan vi nog avlänka Hulda och bryta den kopplingen, det var bra att vi fick det avklarat! Jag hoppas att det är i sin ordning om jag lägger till föräldrarnas namn till artikeln. --Aciram (diskussion) 21 november 2019 kl. 23.11 (CET)
Anna Dietrich hade en syster operasångerskan Hulda Maria Josephina Nordin 1871-01-08 g. 2:a? med harpisten Carl Lundin.--Thurs (diskussion) 21 november 2019 kl. 23.32 (CET)
Då är saken ännu mer löst - denna Hulda kan nog även hon förtjäna en artikel. Tack för ett gott arbete!--Aciram (diskussion) 22 november 2019 kl. 01.09 (CET)

Olof LaxRedigera

Olof Lax saknar födelsedatum och dödsdatum. Det finns ett datum för begravning som möjligtvis kan användas för att få fram information. --Fredde 24 november 2019 kl. 10.18 (CET)

Den äldsta död- och begravningsboken för Nyköpings stadsförsamling är dessvärre från 1735. /Ascilto (diskussion) 24 november 2019 kl. 10.53 (CET)
Nej, det finns böcker från 1707. Men, det är ganska vanligt i de äldre böckerna som ju är begravningsböcker att dödsdatumet inte är angivet, med tanke på att det fanns begravningsdatum här misstänkte jag att så var fallet och det stämde [2].FBQ (diskussion) 28 november 2019 kl. 12.59 (CET)

Dödsort och datum Carl August GyllengranatRedigera

Carl_August_Gyllengranat känns som dödsort och datum bör redas ut - Salgo60 (diskussion) 26 november 2019 kl. 01.00 (CET)

Han var inte skriven i Karlskrona stadsförsamling när han dog utan i amiralitetsförsamlingen. Dödsdatum stämmer enligt Karlskrona amiralitetsförsamlings husförhörslängd 1861-1865 sid 114 och Karlskrona amiralitetsförsamlings död- och begravningsbok 1862-1874 sid 42. I dödboken står antecknat att dödsorsaken var "ej uppgifven", att döden inträffade i Paris och att uppgifterna härrör från en "skrifvelse från konsul J. Fahlman i Paris 23/5 64". /Ascilto (diskussion) 26 november 2019 kl. 01.16 (CET)
Snyggt jobbat, jag uppdaterade WD och skickade fel rapport med källa SBL - Salgo60 (diskussion) 26 november 2019 kl. 01.33 (CET)

TranskriberingRedigera

Artiom Olegovitj Novitjonok (Q15075588) skulle behöva transkribering! 62 osv (diskussion) 26 november 2019 kl. 20.37 (CET)

Artiom Olegovitj Novitjonok. /Annika (diskussion) 26 november 2019 kl. 20.48 (CET)