Vi är inte längre där (Sista åren med Kent)

Vi är inte längre där (Sista åren med Kent) är en SVT-dokumentär som visades i två delar mellan 26 december-27 december 2016 om musikgruppen Kent.[1]

Vi är inte längre där
Antal avsnitt2
Antal säsonger1
LandSverige
Språksvenska
Sändning
OriginalkanalSVT
Originalvisning26 december-27 december 2016

I dokumentären uppgav sångaren Jocke Berg att en anledning till att bandet skulle sluta var kändisskapets baksidor och nämnde en paparazzibild på honom tillsammans med sin son.[1] Berg hade i dokumentären nämnt att bilden var tagen av Expressen vilket ledde till att Kent-fans kritiserade tidningen i sociala medier[1] och Aftonbladet lyfte fram uttalandet i en artikel.[2] Det visade sig att SVT inte hade kontrollerat uppgifterna före sändning[1] och Expressen kunde efter egna efterforskningar visa att bilden var tagen av Aftonbladets frilans-paparazzi och därefter publicerats i Aftonbladets kändisbilaga Klick år 2008. Expressen krävde att SVT klippte om dokumentären, vilket också skedde.[1] Expressens chefredaktör Thomas Mattsson efterfrågade mer källkritik.[3]

ReferenserRedigera

  1. ^ [a b c d e] Fredrik Thambert. "Jocke Bergs felaktiga utpekande av Expressen, resume.se, 28 december 2016. Åtkomst den 9 april 2017.
  2. ^ Andreas Hansson. "Jocke Berg: Ville inte bli igenkänd", aftonbladet.se, 27 december 2016. Åtkomst den 29 april 2017.
  3. ^ Thomas Mattsson. "Fel i SVT om Kent – Expressen publicerade inte Den Där Bilden", expressen.se, 28 december 2016. Åtkomst den 29 april 2017.